Hogyan állítsd össze a vendéglistát?

A vendéglista elkészítése mindig érzékeny pontja az esküvőszervezésnek. Sok pár nem tudja, hogy kiket kéne, illene meghívni életük egyik legszebb napjára. Túlságosan egyszerű lenne rávágni, hogy azokat, akiket szerettek és, akik közel állnak hozzátok? Mai cikkünkben tartunk egy kis esküvői kisokos gyorstalpalót a meghívotakkal kapcsolatban, és igyekszünk eloszlatni néhány sztereotípiát.

 

Kezdeti lépések

Bizonyára ti is eljátszottatok már a gondolattal, hogy kiket is látnátok szívesen az esküvőtökön, kik lennének a koszorúslányok, kit választanátok tanútoknak. A jó hírünk az, hogy érdemes pontosan ezzel kezdeni az esküvőszervezést! Állítsatok össze egy nagyjáboli listát a tervezett meghívottakról. Persze nem kell mindent rögtön kőbe vésni, csak hogy kapjatok egy körülbelüli képet. Ennek segítségével könnyebb lesz megtalálni az ideális helyszínt, hiszen nagy létszám esetén fontos, hogy elférjetek, kis létszámnál pedig, hogy ne vesszetek el a térben.

Kiket hívjunk meg?

Eddigi életetek során sok száz emberrel találkoztatok, kerültetek hosszabb-rövidebb időre közeli kapcsolatba. Közeli, távolabbi rokonok, ovis-, alsós-, felsős-, gimis-, egyetemi- (bachelor és mester) és cserediák társak, kollégák, főnökök, beosztottak, szomszédok, régi barátok, új barátok. Na és persze mindannyiuk férje, felesége, gyerekei. Nem könnyű meghozni a döntést, hogy kik kerüljenek fel a vendéglistára. Az alábbi táblázat talán segít eldönteni, hogy az adott személynek ott van-e a helye az esküvőtökön:

Kiket ne hívjunk meg?

Kik azok, akiknek nem igazán van keresnivalójuk a ti nagy napotokon? Íme a feketelista:

  • Olyan személyt, aki nem is ismeri a párodat, és soha nem is volt kíváncsi arra, hogy kivel is vagy együtt.
  • Az ismerőst, akiről úgyis tudod, hogy mindenáron túlöltözne téged és el akarná happolni a „show-t”.
  • A főnököd és azokat a kollégáid, akikkel hiába töltöd a legtöbb idődet, a Glamour napokon kívül érdekfeszítő témákról nem beszéltek.
  • Azt a régi barátot, akivel már évekkel ezelőtt eltávolodtatok egymástól. Valószínűleg volt oka.
  • Azt a rokont, akiről nem is tudod milyen ágon kapcsolódtok össze.
  • A részeges barátot, aki leginkább az ingyen pia miatt örül az esküvődnek.
  • Az exedet, akivel jóban maradtatok szakítás után. Ez nem az angol arisztokrácia, biztos nem esne jól a párodnak.

Ne hagyjátok magatokat befolyásolni

Nem győzzük eleget hangsúlyozni a párjainknak, hogy ez az ő nagy napjuk, nem az örömszülőké, nem a barátoké, és csak azért ne hívjanak meg a tizenötödik ágról rokont, mert a vőlegény nyolc évesen egyszer átment locsolkodni hozzájuk… Avagy azok a bizonyos plusz listák, amiket a szüleitek vagy a nagyszüleitek írnak össze, azokról akiknek „feeeltétlen” ott a helyük az esküvőtökön. Attól függetlenül, hogy adott esetben besegítenek az esküvőtök költségeibe, nyugodtan merjetek határozottak lenni abban, hogy kiket szeretnének meghívni és kiket nem. Ezt jobb az elején letisztázni, hogy elkerüljétek a kellemetlenségeket. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy nem tehettek kivételeket, hiszen az is érthető, hogy szeretnétek mások kedvébe járni, de minden esetben közösen hozzátok meg a döntést a párotokkal.

A gyerekek

Mi legyen a gyerekekkel? Egy esküvő egy egész napos esemény, ami éjszakába nyúlik. Jellemző, hogy a gyerekek elfáradnak, és nagy valószínűséggel az éjféli menü előtt kidőlnek. Ilyenkor a szülők általában hazamennek, még akkor is ha még szívük szerint maradnának. Amennyiben sok gyerek vesz részt egy esküvőn, mindig javasoljuk, hogy legyen egy nyugis szoba, ahol egy babysitter le tudja fektetni a kicsiket, és felügyelheti őket egész este. Ilyenkor a szülők is felszabadultabbak és a pár is boldog, hogy nem lépnek le az esküvőjükről korán a vendégek. Viszont azzal is számolni kell, hogy a nagyon pici babák bármikor felsírhatnak, ami az „igenek” elhangzása közben nem éppen a legjobb. Ekkor is bevethető egy szakképzett bébicsősz, aki résen van és odébb tud sétálni a nyűgös babával.  Manapság egyébként az is teljesen elfogadott, ha megkéritek a vendégeket, hogy a gyerekeket hagyják inkább aznap otthon. Biztosak vagyunk benne, hogy akik szeretnek Titeket megértik és talán ők is örülnek, hogy kapnak egy „kimenőt”.

Kiket, hova hívjunk?

Egy esküvőnek megvan a megszokott kerete, körvonalakban körülbelül így néz ki:

  • Vendégvárás
  • Egyházi házasságkötés templomban és / vagy polgári szertartás a helyszínen
  • Vacsora
  • Buli, tánc

Itt jön a jogos kérdés: hívhatunk meg vendéget csak az egyik vagy csak a másik eseményre? Ez a három eset állhat fenn például:

  • A szűk család megy csak el a meghittebb egyházi szertatásra, hogy legyen egy kicsit intimebb közeg, ahol tényleg csak a legközelebbi vendégek vannak jelen. Van, hogy túl kicsike a kiválasztott templom és amúgy sem férne be egy száz fős vendégsereg vagy, hogy helyileg esik távolabb és nem szeretnétek, hogy minden vendég ilyen sokat utazzon aznap. –Teljesen rendben van!
  • Régi szokás, hogy a templomi szertartásra meghívja a pár az ismerősök apraja-nagyját, így mindenki szemtanúja lehet az egybekelésnek, majd a ceremónia végén a „kiválasztott” vendégek utaznak tovább a polgári szertartás és a vacsora helyszínére, a többiek mehetnek haza. Őszintén szólva mi annyira nem rajongunk ezért a megoldásért, hiszen akarva-akaratlanul is azt az üzenetet küldi sokaknak, hogy ők nem elég fontosak, nem elég közeliek számotokra annyira, hogy a teljes esküvőn részt vegyenek. – Ha nem muszáj inkább ne!
  • Az esküvő napjára szimbolikus szertartást választottatok profi szertartásvezetővel, ezért az azt megelőző napokban keltek egybe az anyakönyvi hivatalban. Ilyenkor a legtöbbször csak a tanúk kísérik el a párt, a lehető legkisebb felhajtással. Vannak, akik a szűk családot is elhívják, ami kedves gesztus, de mi inkább azt szoktuk javasolni, hogy csak a tanúk legyenek jelen. Sokkal jobban meg fognak hatódni a nagy nap szertartásán a szülők, nagyszülők, ha nem láttak már titeket egybekelni pár nappal hamarabb. – Jobb lesz így, meglátjátok!

Sok vendég = magas költségek?

Nem nehéz kiszámolni azt, hogy minél több embert hívunk meg az esküvőnkre, akkor annál többe fog kerülni az esküvő: étel- és italfogyasztás, dekoráció, meghívók, grafikák, bútorok és még sorolhatnánk. Ezért, ha kisebb költségvetésben gondolkoztok, javasoljuk, hogy első körben a vendégek számát próbáljátok meg lejjebb tolni. Arányaiban ezzel lehet a legtöbbet spórolni és így más fontos részletekről nem kell lemondanotok.

Persze manapság nászajándékként a borítékok dominálnak, ezért jogosan gondolhatjátok, hogy több vendégnél a nászajándék összege is nő. Ám a mi tapasztalataink azt mutatják, hogy a vendégek nagy százaléka nem ajándékoz annyit, amennyibe „kerülnek”. Persze ezzel semmi gond nincs, nagy baj lenne, ha csak ezért hívnánk meg őket. Sokan nem is tehetik meg, hogy többet adjanak vagy egyszerűen csak nem gondolnak bele, hogy mekkora költséggel jár az esküvő.

Na de, ha valaki mégis ehhez szeretné igazítani, hogy mennyit ajándékoz az újdonsült házasoknak? Pontos számot nem lehet mondani, függ az esküvő körülményeitől. (Fizetnek-e szállást, transzfert? Hány fogásos a vacsora, milyen az italcsomag, kapnak-e köszönetajándékot? Mekkora a dekoráció, mennyi a virág, milyen a zene?) Amennyiben azt nézzük, hogy csak egy jobb étteremben mennyibe kerül egy négy-öt fogásos vacsora, megtoldva egy 8-10 órás alkoholos italcsomaggal, rögtön 20.000 Forint körül járunk / fő. Ez az esküvőkön sincsen másképp, a párnak ugyanúgy hasonló árral kell számolnia, ráadásul benne van még az éjféli menü és a desszertek is. Ezen felül pedig a már említett rengeteg pluszköltség, szóval, ha Te, mint vendég messzire szeretnéd repíteni az ifjú párt a nászutukon, akkor kicsit mélyebben kell a zsebedbe nyúlnod.

+ Pár szó a meghívóról

A meghívó előszele a „Save the Date”, ami voltaképp csak egy rövid tájékoztató arról, hogy mikor lesz az esküvő. Így az emberek idejében be tudják vásni a naptárukba a dátumot. Ezt mindig szoktuk javasolni a párjainknak, hogy legalább elektronikus módon jelezzék a meghívni kívánt személyeknek. Amikor pedig összeállt a kép, és megvannak a pontos részletek az esküvőről, akkor kiküldhető a meghívó, melynek a legfontosabb információkat kell tartalmaznia. Fontos, hogy legyen könnyen értelmezhető és logikus felépítésű. Szoktak a meghívó mellé tenni egy úgy nevezett kísérőlapot vagy programtervet, ami már lehet kicsit részletesebb. Ami szerintünk még szuperebb, ha egy esküvői weboldalra teszitek fel ezeket az infókat.

Érdemes kérni visszaigazolást a vendégektől arról, hogy:

  • elsősorban jönnek-e?
  • hoznak-e kisérőt, gyerekeket?
  • van-e bármi féle ételérzékenységük?
  • szükségük van-e szállásra, transzferre?

A kísérőlapon / weboldalon feltüntethető, hogy tárgyi ajándékokat szeretnétek-e vagy borítékokat. Amennyiben az előbbi, akkor esetleg listát is lehet készíteni a kívánságokról. (Viszont minden esetben egyeztetés szükséges, hogy ne vegyenek feleslegesen öt kenyérpirítót, és a blokkot is őrizze meg mindenki!)

 

Remélem tudtunk egy keveset segíteni a vendéglista elkészítésében. Igyekeztünk a legtöbb felmerülő kérdést megválaszolni. A legfontosabb tanácsunk, hogy az alapján válasszátok meg a vendégeidet, hogy kik azok akiket 25 és 50 év múlva is szívesen nézegetnétek az esküvői fényképeiteken.

Hasonló bejegyzések